bennheden.blogg.se

Småbarnsfar, ofrivillig djurägare och låtsasbonde. Tar betalt för att prata om sprit och skriva dynga. Älskar Jan Stenmark, Ricky Gervais och min familj.

SAMMANFATTNINGEN

Publicerad 2015-01-19 16:22:17 i Allmänt,

Följande text publicerades i Falkenbergsposten 15/1 2015:

2014 – En någorlunda bitter sammanfattning

Jag tänkte jag skulle inleda 2015 på ett ganska logiskt sätt. Nämligen genom att sammanfatta föregående år, det vill säga 2014.

Hur gör man då det bäst? Jag kollade helt enkelt wikipedia för att se hur denna kunskapsbank sammanfattat 2014.

Efter en snabb genomgång av dagliga händelser världen över från första januari till sista december kom jag till slutsatsen att 2014 var: - ett skitår.

Nej då, tänker ni optimistiska, friska fläktar därute. Hur kom han fram till den pessimistiska och bittra slutsatsen?

Jo, då den enda positiva händelsen som ägde rum under 365 dagar var att ett biokraftvärmeverk invigdes i Örtofta, då är det ett skitår.

Jag har i och för sig för mig att OS var rätt okej. Det konstiga med OS är dock att jag har en tendens att glömma bort nästan allt bara någon månad efter spektaklet. Jag behöver alltid en sådan där OS-krönika, som SVT är så bra på, för att minnas. En sådan där den gamle SVT-profilen Albert Svanberg eller han med den konstiga skånska dialekten säger fina saker på ett lugnt och eftertänksamt sätt så man blir rörd och nästan tårögd. Utan att uttala mig allt för kontroversiellt antar jag att Albert Svanberg skulle vara vår propagandaminister om vi var ett visst tyskt tredje rike.

Krönikan behövdes för att minnas att vi förlorade hockey-finalen, att Bäckström inte fick spela finalen och att det var kanadensiska domare som dömde matchen mellan oss och, just det, Kanada!?

Sen hade vi Fotbolls VM. Ett av de bästa VM jag sett. Fast Sverige var ju inte med. Och med tanke på hur bra alla ”dåliga” lag var så hade säkert Sverige gått till final.

Det politiska valet gick ju däremot bra. Eller nej, det gjorde det ju inte.

Lägg därtill Ebola, Ryssland, Flygplanskrascher, skogsbrand, trillingnöten, fotbollsvåld, U-båtsjakt, IS, Syrien-kriget och det faktum att näringsidkare i Falkenberg hämmas av stelbenta regler gällande ljudnivåer – som inte någon har klagat över. Då förstår ni kanske min lätt negativa ton angående 2014.

MEN visst fanns det ljusglimtar: Charlotte Kallas ryck i OS, Håkan Hellström på Ullevi, Värmebölja i juli, FFF kvar i Allsvenskan, Fredspriset till Malala, Zlatans volvoreklam, Pridefestival i Falkenberg, turistrekord i staden, Bajen till Allsvenskan, Erik Johansson i landslaget och mycket mycket mer.

Om vi ska vara lite mer positiva så fokuserar vi på 2015. Med tanke på att 2014, över lag, var ett skitår så kommer ju 2015 bli fantastiskt. Det krävs inte mycket för att vi allesammans hjulande ska hurra oss igenom detta banbrytande år. 2015 kommer gå till historien som det bästa året någonsin. Till och med biokraftvärmeverket i Örtofta kommer kunna slänga sig i väggen. Och det är inte dåligt det!  

 

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela