bennheden.blogg.se

Småbarnsfar, ofrivillig djurägare och låtsasbonde. Tar betalt för att prata om sprit och skriva dynga. Älskar Jan Stenmark, Ricky Gervais och min familj.

FILMVALET

Publicerad 2015-09-10 12:55:21 i Allmänt,

Att välja film

Jag har varit ganska filmnördig i hela mitt liv. Som liten hade jag hundratals VHS-filmer under sängen. Alla med etikett så man visste vilken film som låg i det hårdpapp- och plastdoftande fodralet. Som så mycket annat är det väl preskriberat vid det här laget men mina föräldrar insåg nog aldrig att jag ofta piratkopierade filmerna från Videorent genom att koppla samman två videoapparater.

 

Jag vet inte om man kan säga att jag är kräsen när det gäller film, men jag har väldigt bra koll på vad jag själv tycker är bra och inte. Sen blir det oftast som så att jag hamnar i en gråzon mellan den rödvinsdrickande fin-kulturen och den breda popcorn-ätande ”jag-älskar-Gunvald-massan”. En av mina egenskaper i livet är också att se på ett filmomslag om filmen är bra eller dålig. Denna egenskap har inte min sambo. Jag skulle nästan vilja påstå att hon har någon form av handikapp när det gäller att se om en film är bra eller inte på just fodralet.

 

Ett tips är bland annat om det jättehöga citerade betyget på fodralet kommer från en okänd ungersk bloggerska eller en tidning som inte finns, så fanns det inga andra bra betyg att citera eftersom filmen troligtvis är skit. Ett annat tips är om Jennifer Aniston är med i filmen är det troligtvis en klyschig amerikansk komedi som är väldigt lätt att förutspå. Står det istället att danske Lars Von Trier regisserat filmen är det sannolikt inget du ska se ihop med barnen eller som något lättsmält en fredagskväll efter Fångarna på Fortet.

 

Svårigheten när det kommer till filmtittande med en sambo (jag skriver EN sambo så jag inte automatiskt hänger ut min egen) är ju att man alltid får ge sig. Som om ens respektive har en okänd, förutbestämd, ondskefull plan om att få en att alltid se dåliga filmer. Kanske för att uppskatta henne/honom mer.

När det väl är filmväljardags kan en dialog se ut ungefär så här:

 

–      Vad vill du se älskling?

–      Det spelar ingen roll, välj du.

–      Okej, vad sägs om den nya Hobbit?

–      Den är overklig.

–      Jaha, overkliga filmer går bort. Den här actionfilmen då?

–      Alltså, jag gillar inte action när det inte är verklighetsbaserat.

–      Nähä, Fury då? Verklighetsbaserat om Andra Världskriget.

–      Ingen krigsfilm.

–      Okej, den här klassikern då; Apollo 13?

–      Haha nej, vad som helst men inte en rymdfilm.

–      Baksmällan? Farväl Falkenberg? Batman?

–      Tramsig, flummig och sluta tjata om Batman.

–      Nähä, och alla Beck har vi redan sett. Inget overkligt, ingen rymd, ingen action, inget krig, ingen thriller och ingen komedi som är barnslig. Då återstår väl egentligen bara en romantisk komedi med Jennifer Aniston då?

–      Ååå ja, perfekt val älskling.

–      Mm verkligen... Jag köper chips.

–      Nej, köp choklad.

–      Okej älskling…

 

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-09-10 13:06:45

Underbart! Jag har samma problem fast tvärtom här hemma 😂😂😂 och Jennifer Aniston filmerna håller jag för mig själv när jag är sjuk och har attentionspan som en guldfisk. Kram Jennie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela